«

»

יול 27

מיומנויות מסייעות להקשבה

מיומנויות המסייעות להקשבה

 

  1. שיקוף מילולי

 

אחת המיומנויות החשובות לפתח את ההקשבה באימון היא מיומנות השיקוף המילולי.

 

 המסרים שמעביר השקוף המילולי:

   ·   אני מקשיב לך-כולי אוזן..

   ·   אתה חשוב לי/אני מעוניין בך / אכפת לי ממך

   ·   אני מבין אותך / אני מנסה להבין אותך

 

עקרונות השיקוף המילולי

   ·   חזרה אחר דברי הדובר באופן המהימן ביותר לדברים (להימנע מפרשנות סמויה)

   ·   הענקת תשומת לב מלאה לדובר

   ·   הקשבה במטרה להבין

   ·   תפיסת התמצית – עיקרי הדברים

   ·   שיקוף המסר הקולי – תנועתי של הדובר

   ·   שחזור מקוצר של הנאמר

   ·   שיקוף לפני שאילת שאלה

 

סוגי שיקוף

   ·   פשוט – חזרה על דברי המתאמן במילים של המאמן. המטרה: אישור / הבהרה

דוגמה: אם הבנתי נכון אמרת ש…..

   ·   אמפטי – התייחסות ספציפית לרגשות שעלו בדברי המתאמן. המטרה: קבלה והכלה רגשית.  דוגמה: כאשר סיפרת על ….. גוון עורך השתנה וניכר כי אתה נרגש.

   ·   מסכם – תמצות עיקרי הרעיונות של דברי המתאמן. המטרה: ארגון.

דוגמה: בשיחה הזו הועלו הנושאים הבאים…..

   ·   מעבד – שינוי ברמת החשיבה של המתאמן (הרחבה / הכללה, הגדלה / המשגה, הקטנה / דוגמא. המטרה: העמקה

דוגמה: בדבריך האחרונים השתמשת 8 פעמים במילה העצמה. אמור לי כמה מילים מהי העצמה בשבילך?

  1. הבהרה

לעתים מתאמנים נוטים לפעול מתוך מחשבות לא בהירות, או לא שלמות, ומתוך רגשות לא פתורים. במקרים אלה על המאמן לשקף למתאמן את חוסר הבהירות ולהזמין אותו ליצור בהירות רבה יותר.

לדוגמה: " ממה שאני שומע אתה מחפש… האם זה נכון?….."

או "מה זה ליטול סמכות עבורך?….. מה תעשה כאשר את נוטל סמכות?"

  1. מבט-על

לעתים המתאמן מצוי בפרטים ואינו רואה את התמונה הגדולה. מבט על מחבר מחדש את הלקוח אל החזון שלו בנוגע לעצמו ולחיים מספקים. מבט העל מאפשר לו לרחף מעל לכול ולראות בפרספקטיבה חדשה את התמונה המלאה.

לדוגמה: " הסיפור של השיחה שלך עם הבוס  מזכיר לי שיחה קודמת שלך עם אביך ושיחה קודמת שלך בקורס שעברת, האם ניתן לזהות כאן דפוס התנהגות?".

  1. הוקרה

הבעת הוקרה  היא מיומנות המחזקת יחד עם ההקשבה את יסודותיו של המתאמן. הוקרה היא חלק מהאדרהץ להתפעל מן המתאמן. התפעלות זו מוכיחה למתאמן כי למאמן יש גם הקשבה מתפעלת.

הוקרה ראויה ולא מתחנפת,  תינתן בתנאים בהם יש הקשבה מלאה והם:

א.      יש להוקיר במקום תוך כדי הקשבה, גם באמצע תהליך ולא רק בסופו.

ב.      ההוקרה צריכה להיות ספציפית לנקודות מיוחדות בפעולה.

ג.       יש לשתף את המתאמן בהתפעלות ובתחושות החיוביות העולות אצל המאמן.

ד.      ראוי לסיים בעידוד ל"המשיך בעבודה הטובה…"

דוגמה: "הדיווח שלך היה מעולה, התמקדת בפירוט מרשים בעיקר ובחשוב. אנא המשך כך גם בדיווחים הבאים".

  1. דימוי

שימוש בדימוי נועד להעשיר את השיח בהמחשה מטפורית ראשונית ללא מסכות. המאמן מזמין את המתאמן להתייחס לדימוי. הדימוי מאפשר למתאמן לעבור להקשבה גם לרגש. במצב זה המאמן עוזב את הניתוח השכלי ומקשיב לתחושות הבטן של המתאמן.

דוגמה: " האם אתה מטפס כאן על הר גבוה?".

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Twitter

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתם יכולים להשתמש באפשרויות ותגי ה-HTMLהבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>