«

»

ספט 30

מנהיגות מעצימה

מבוא ובו פתיחה המציגה מנהיגות ממקום אחר

חזונו של כל מנהיג הוא הוא להוביל מונהגיו למעמקי הוויתם וממנם הלאה למקום חדש. לדוגמה מנהיג המשכיל לרתום את מונהגיו לחזון, בדרך בה הם שותפים פעילים ונחרצים החותרים למימוש בכל מעודם.

 אוטופי משהו?….. אולי…

 אפשר ואפשר להשיג זאת באמצעות מנהיגות.

מנהיגות???

 כן מנהיגות ממקום אחר,

מנהיגות מעצימה

הפסיכולוגיה החיובית, גישת האימון ,  ועשרות מחקרי הפעולה ,  המלווים מיזמים שונים, מביאים אותנו להרחיב את מושג המנהיגות ל"מנהיגות מעצימה".

מנהיגות מעצימה היא: "גישה בה המנהיג באמצעות מנהיגות-על מעצימה, מפתח את המנהיגות- העצמית של המונהגים, לכלל תהליך משותף וזורם. תהליך הפועל ליצור, להשיג ולשמר חזון משותף".

מדובר בתפיסת מנהיגות פעילה ומעצבת המתבססת על הגישה ההבנייתית הקשרית. גישה המרחיבה את המנהיגות מתכונה לכלל מתודולוגיה המבססת מערך יחסים "אימוני" מיוחד בין מנהיג "מאמן" ןמונהג "מתאמן".

הדגש כאן הוא בשימוש במרחב התקשורת הבין אישית המביא מונהגים לשיפור יכולות ומודעות עצמית. התפיסה הסמויה במושג מנהיגות מעצימה מתבססת על התהליך האימוני, בו המנהיגות היא הזדמנות להבנת תהליכי ההעצמה.  פעולת ההנהגה מתרחשת באמצעות תהליך חקר מוקיר עדין המבוסס על-

חשיפת עוצמות המונהגים > השראה במרחבי הדמיון> יצירת חזון משותף> יצירת זיקה רוחנית >הגעה לזרימה ומימוש החזון המשותף.

מנהיגות זו מדגישה את מעורבות המונהג בתהליך בניית החזון המשותף. הבסיס לתהליך הוא פיתוח ליבה חיובית ואישור עצמי של המונהגים כבסיס לבניית אישיות המעצבת וורמת עם החזון המועלה.  ניתן לומר, כי מנהיגות מעצימה הנה מנהיגות ממקום אחר; מנהיגות של עוצמה, זרימה עם התהליך, רצון, צורך, חוללות (היכולת לבצע משימה) ומוגנות.

מהם התוצרים של מנהיגות מעצימה?

ניתן למנות חמישה תוצרים למנהיגות מעצימה. אני עדין מתלבט אם אילו האם אלו תוצרים או שלבי התפתחות. נראה, שתוצרים אלה הם לב ליבו של תהליך העצמה, והם מבטאים מציאות, המהווה חלק אינטגראלי מתהליך זה . לחמשת התוצרים האלה משמעות לתהליך למידה משמעותי מתמשך בחיים.  חמשת התוצרים הם:

אימון (coaching)

מנהיגות מעצימה מתבססת על מתודולוגיית האימון, שבבסיסה תהליך, בו המנהיג  מביא את מונהגיו לפתח את יכולותיהם לשתף עמו פעולה בהעלאת חזון משותף. בכך מפתחים המונהגים את האני המתבונן, החוקר את האני הפועל שלהם. בדרך זו מנהיגות הופכת להיות "תרבות" הלכה למעשה.

אפשור (facilitation)

תהליך מנהיגות  מעצימה מצריך מנהיג "אפשר" (facilitator) . האפשר מבסס מערך יחסים מקדם, בו הלומד המתאמן מפתח יכולות של ביצוע ומנהיגות עצמית.

ראוי להדגיש את מעמד המנהג כ"אפשר"  ולא כמומחה מפקח.  עמדת המומחה הופכת את המנהיג לגורם המזמן תלות, ובכך הוא הופך ליזם חיצוני אשר התהליך מותנה בנוכחותו.

למנהיג האפשר תפקיד חשוב ביותר בפאן הרגשי וההתנהגותי. הוא מחבר רגשית מונהגים לחזון המשותף: מסייע לחשוף עוצמות של מונהגים, לבנות חזון משותף המתאים לפרט, מציב אסטרטגיות המכוונות לפרט,  ומגייס אנרגיה של מונהגים ברגעי שפל.

זרימהFlow)  )

אחד הממדים המרשימים של מנהיגות המעצימה הוא שיתוף הפעולה בין המנהיג האפשר והמונהג ליצירת תהליך זורם למימוש חזון משותף.

במושג זרימה אנו מתכוונים למושג הפסיכולוגי המתאר תהליך זרימה היא חוויה סובייקטיבית של קשב גבוה אך לא מאומץ, הנאה, ומודעות עצמית נמוכה,  אשר יכולה להתרחש במשך ביצוע פעיל של משימה מאתגרת‏. חווית הזרימה היא חווית כאן ועכשיו ממוקדת, בו הרגשות והמחשבות מצויים בריכוז עילאי במשימה מוגדרת. הזמן כאילו קופא מלכת ונוצרת חוויה עילאית של הנאה בעשיה, וסיפוק.

תהליך הזרימה הוא תוצר של מרחב דיאלוגי בין אישי היוצר קשר סמוי בין המנהיג למונהגיו. היכולת ליצור מרחב כזה מכונה לעיתים כריזמה. כריזמה רגשית רוחנית ממקום אחר. להשיג מרחב זה צריך המנהיג לדעת פרק בחקירה מוקירה עדינה החושפת מהויות פנימיות ויוצרת רתימה רגשית של המונהגים לחזון משותף. מרחב זה נכנה כמרחב פוטנציאלי קונפלואנטי (זרימה יחדיו).

הארה Illumination))

מימד ההארה  הוא הגילוי פוקח העין, המאיר את ההתנסות העצמית של השיתוף בחזון ומימושו. ההארה נוצרת בתהליכי יצירת תקשורת בין אישית ממקום אחר. תקשורת שמרכיב הזרימה הוא חלק ממנה.

הארה זו חשובה ביותר למיקוד השליטה הפנימי של המונהגים. מיקוד המתבטא בתחושות אחריות וזרימה.

שחרור (liberation)

המפגש של המונהג עם המנהיג האפשר גורם למונהג לפגוש את עצמו. מפגש המשחרר כוח רב עוצמה של הגדרה עצמית ובניית זהות.  המונהג משחרר את מודעותו ביחס לעוצמותיו, בוחן פרדיגמות, אמונות וערכים הקיימים בחייו, וכן מגדיר את עצמו מחדש ביחס לתפיסתו הקודמת וביחס לתפיסתו את האחרים. בדרך זו מקבל המונהג כלים, המסייעים לו להתמודד עם חייו מתוך בטחון בתהליכי צמיחה בונים ושקולים, הנבחנים במערך בקרה עצמית מעצימים.  בכך מזהה המונהג הזדמנויות חדשות תוך הארה  באור חדש על עוצמות אישיות ומקורות הקיימים בחייו .

סיכום

נראה כי מנהיגות מעצימה הינה תהליך דמוקרטי, בו מונהגים מפתחים מכוונות עצמית לממש את  בשורת ההנהגה. כל זאת מתרחש באמצעות תהליכים מעצימים, המתבססים על  בניית מרחבי תקשורת בין אישית ותהליכים מעצימים. בכך חל מפגש איכותי בין מנהיגות-על לבין מנהיגותו העצמית של המונהג.

המנהיג האפשר משמש כאן כגורם מדרבן ומעצים המחבר בין סטנדרטים של מימוש חזון משותף לבין שיכלול יכולות והשגת מטרות עצמיות של מונהגיו.  בכך מתבסס תהליך סינרגי שמשמעותו העצמה של כל השותפים.

תוצאותיה של מנהיגות מעצימה הינן מעל ומעבר להישגים המקובלים. משמעותה רחבה וגורפת, ויש עמה תמיכה בפיתוח אזרחים  בעל מודעות עצמית ובעלי כלים לפיתוח עצמי וצמיחה. 

ועוד על תהליכי זרימה והמרחב האימוני הקונפלואנטי 

באתר המרכז לאימון קונפלואנטי

3c-coaching.co.il

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Twitter

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתם יכולים להשתמש באפשרויות ותגי ה-HTMLהבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>