«

»

יול 07

גיסנו

ביום שבת האחרון נכחתי בתערוכה של האומן יעקב הורוביץ (יענקל'ה) בקיבוץ מחניים. מעבר לתצוגה המוקפדת והאסתטית, הייתה ליהזדמנות נדירה לחוש את המיוחד והנעלם. למען הגילוי הנאות יענקל'ה הוא גיסי. אני עוקב אחריו שנים רבות. IMG_0219יענקל'ה הוא נגר אומן בשורוק, נגר מוערך בשל עבודותיו המוקפדות והאסתטיות. בשנים האחרונות יענקל'ה החל לעסוק בפיסול, לאט לאט הוא נטש באופן סמוי את עיסוקו  המקצועי והחל ליצור. התערוכה היא סיכום עבודתו והתפתחותו  כאומן במשך שנים. מתוך היכרותי את האומן, הביקור בתערוכה הביאה אותי לגעת במושג משמעות.

משמעות עבורי מורכבת משלושה מרכיבים:

א. החרגה אותנטית- הנגיעה בעשיה האחרת מתוך חיבור לאני.

ב. מפגש עם מעגלי ערך- מפגש אמיתי עם עולם האחרים האישי המהווה "כפתורים חמים לפעולה בחיים"

 ג. הדהוד-  קבלת משוב מקדם ומוקיר . משוב הממלא את הצורך בהערכה.

נראה לי כי יענקלה החל לחוש במשמעות הליכתו במיוחדת בעולם. יענקל'ה  ביצע החרגה אותנטית.  בחייו.  נטש את החולין והחל לעסוק ביעוד של כאומן בחולם מלא. הכמיהה לשתהות ביעודנו מלווה את כולנו. מרביתנו נוטשים אותה ומאבדים את היום יום לדעת. מעטים הם אלה המסוגלים לשם את מחיר ההחרגה בשרות האני ולהשקיע. התערוכה הוכיחה לי כי יענקל'ה ביצע נגיעה במעבר. עבודותיו הראשונות של יענקל'ה היו משחק בצורה ובחינת גבולות הצורה והחומר. הוא החל לפסל בבזלת. וכמו לקשור יד אחת אחורה, הוא יצר במדיום לא ידידותי וחתר לשליטה מירבית ברזי הפיסול. שליטה שלאט לאט שיחררה לה לדרכה את הנשמה היתרה של האומן שבו.  קיים הבדל בין נשמה ונפש. הנפש מוגדרת על ידי פרויד כמעגל הפנימי של ה"אני", המוקף רגשות תכונות אישית, זכרונות ויכולות. הנפש מובחנת מסביבתה ומוגדרת על ידי הגבולות הפיזיים שלה. הנשמה הא מציאת המשמעות במציאות מסביב וחיבור לחוויה היקומית חסרת הגבולות שאינה תלויה בצורה. הנשמה היא תמציתה של ההוויה הרוחנית ולכן היא קיימת במישורים מטאפיזיים. שנכנסתיי לתערוכה הבחנתי בפסל "הרומטיקה של הקראפטמן" . כאשר נח מבטי על הפסל, חשתי בעצירת פעימות הלב שלי לשניה. חשתי את ההשתהות שבנגיעה במהות  ההוויה הפנימית המחוברת למרחבים תמירים אחרים. אינני יודע האם זה הרעיון שבצורה, או הביצוע האסתטי, או סתם האנרגיה שהשרתה עבודה זו, היא זו ש"עשתה לי "את זה. חשתי בזרימה של האומן עם העולם. זרימה שיש בה השלמות שבההשלמה עם מגלות הצורה והפיכתה לאנרגיה של הוויה. המלקולם גלדוואל הספר "מצויינים" מציין כחי להגיע ל"מסטרי" עליך להתנסות ב-10000 שעות יצירה. אין לי ספק שהפלרטוט של יענקלה עם החומר במשך אלפי שעות בשנים האחרונות, הביא אותו לנגיעה במהות הרוחנית התמירה של האומנות. דווקא האומן בשורוק שבתוכו, אפשר לו לבטא  ללא מגבלות הצרנה ולחוש את הנפש הרחבה של האומנות והנגיעה שבנשמה. לימדת אותנו גיסנו, זרימה מהי….. למי שלא ביקר בתערוכה מומלץ  למהר ולגעת בחוויה!. ועוד על זרימה באתר של המרכז לאימון קונפלואנטי.

Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Twitter

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתם יכולים להשתמש באפשרויות ותגי ה-HTMLהבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>